Szukasz zajęcia na niedzielne popołudnie lub wieczór? Szukasz filmu, który warto zobaczyć? Przy +20 ja bym nie siedział w domu (trafiłem na niego na TVP Kultura w czasie ulewy na dworze), ale skoro domagasz się tego tak bardzo, to mam dla Ciebie coś co na pewno Ci się spodoba.

Fresh Dressed – dokument o tym, jak wokół hip-hopu rodziła się moda. Fresh Dressed to kronika Hip-hopu i mody ulicznej.

Dokument mający premierę w 2015 roku został stworzony przez Sashę Jenkinsa i opowiada przekrojowo o tym co działo się na Bronxie, kiedy to rodził się rap (choć zaczepia też o lata wcześniejsze) i kończy opowieść na czasach współczesnych.

Jest to fajna, wspaniała, niezwykła podróż przez pola bawełny, gangi i korporacyjne USA.

Mamy okazję zobaczyć jak kształtował się styl w 19-wieku wśród afroamerykanów. Mamy okazję posłuchać z czego ten styl wynikał, dlaczego ubiór był tak istotny.

Dowiesz się kim był Dapper Dan, jak szył ubrania, które chcieli nosić wszyscy, co w całej tej historii oznaczają takie marki jak YSL, Vuitton, Gucci i inne brandy luksusowe, które teraz powracają do świata rapu. Zrozumiesz co działo się w latach 70-tych i 80-tych, kim dla mody był Melle Mel, a także jak bardzo istotnym dla całej tej kultury był Ralph Lauren i Tommy Hilfiger, który rozdawał koszulki z bagażnika samochodu.

Fresh Dressed we współczesności to m.in. wypowiedzi Pharrella Williamsa, A$AP Rocky’ego, Nasa i Kanye Westa. Przelecisz przez informacje dotyczące twórców i projektantów, zobaczysz ludzi odpowiedzialnych za stworzenie marki PSNY, którzy projektowali dla Karla Kani i wyjaśnione zostanie dlaczego i jak Tupac tak bardzo lubił tę markę.

Mówić dalej? Kultura disco lat 70-tych to także element filmu, bo i ona była niezbędna do powstania rapu, to także Fubu, ręcznie robione katany z indywidualnymi napisami i obrazkami. Ale za cholerę nie pamiętam, czy są wzmianki np. o UNDFTD, Alife czy Supreme – oglądałem go jakieś 3-4 tygodnie temu, więc wybacz.

Na co czekasz? Do dzieła, bo Fresh Dressed jest angażującym dokumentem, który wyraźnie wskazuje, że najlepsze i najpopularniejsze projekty, często nie są związane z samą odzieżą, a kulturą i ludźmi, którzy je tworzą.