Powiem Ci szczerze co o tym myślę. Nike chce, abyśmy wszyscy zbankrutowali - o ile, paradoksalnie, mamy trochę szczęścia. Chwilę po tym, jak do kupienia trafiła kolekcja The Ten, teraz pojawiła się zajawka AF-100, w której są mega sztosowe tematy. Nie ma oczywiście buta, który łączy obie kolekcje - AF1 Off-White - bo ten był już dostępny (khm) w poniedziałek.

I ja, jako niezbyt wielki fan Air Force 1, jestem w wielkiej ekscytacji jeśli chodzi o Roc-A-Fella i Just Don.

Kiedy? Jeszcze nie wiadomo.

Acronym, marka Errolsona Hugh, stawia na innowację i tworzenie funkcjonalnych ubrań. Errolson stara się do wszystkiego podchodzić z innowacyjnym spojrzeniem i szuka sposobów na poprawę funkcjonalnoœci swoich produktów, a tym samym ich użytecznoœci na co dzień. Zaprezentowane w 2015 roku buty ACRONYM x Lunar Force 1 sprawiły, że kultowy model AF-1 stał się jeszcze przyjemniejszy w noszeniu niż kiedykolwiek wczeœniej. Ta wersja z 2015 roku powraca w klasycznej białej kolorystyce.

Koncepcja innowacyjnego modelu Force miała poczštki już w roku 2013. Choć Hugh szczerze cenił model, podszedł do projektu w sposób umożliwiajšcy mu dostosowanie go pod kštem czystej funkcjonalnoœci, co z kolei pozwoliło mu też podejmować pewne ryzyko. „To nie był dla nas żaden obiekt kultu, co było w pewnym sensie wyzwalajšce; mogliœmy być nieco bardziej radykalni niż w innym przypadku” – powiedział Hugh. Takie podejœcie pozwoliło całemu zespołowi pozbyć się ograniczeń, gdy przyszło do poprawiania funkcjonalnoœci. Aby udoskonalić kultowy model, zespół od razu skłaniał się ku poprawie procesu zakładania i zdejmowania buta. „Bardzo szybko zaczęliœmy koncentrować się na procesie zakładania i zdejmowania buta, co skierowało naszš uwagę na zamek, a następnie doprowadziło do stylu punk rockowego, opartego na ogólnie pojętej dekonstrukcji i szybkim przyjmowaniu prototypów”.

Od tego momentu zespół koncentrował się na tym, by jak najlepiej zlokalizować zamek. Hugh uważał, że nie jest to coœ, co należy próbować koniecznie dodać do klasycznego projektu. „Zamiast próbować wkomponować nowy element w obecny model, woleliœmy raczej sprawić, by całkowicie się wyróżniał, a to oznaczało niemal naruszenie konstrukcji buta. Zostawiliœmy go tam jako kontrast i właœnie dlatego końce zamka wystajš u dołu i u góry; właœnie dlatego jest taki niewykończony”.

Dostępny teraz w wyrazistej, całkowicie białej kolorystyce model Hugh ACRONYM x Air Force 1 Low gruntuje swojš pozycję dzięki odcieniom, którym model Air Force 1 zawdzięcza popularnoœć na całym œwiecie.

The Roc. Roc-A-Fella. Rock-A-fella. The R-O-C. Nieważne, pod którą nazwą znasz tę ekipę, wiesz co znaczy w muzycznym świecie. A jej logo? Jest jeszcze bardziej rozpoznawalne. Niezależnie od tego, gdzie było umieszczane, zawsze symbolizowało znakomitość oraz krew, pot i łzy tych, którzy włożyli w to serce. Dzięki umieszczeniu tego logo na białych Air Force 1 pozostanie ono nieśmiertelne. Buty te podarowano ekipie Roc-A-Fella Records w 2000 roku, ale były dla jej członków ważne już o wiele wcześniej. Miały swoją renomę jeszcze nawet zanim firma Roc w ogóle powstała, ale dzięki temu pomogły ugruntować jej pozycję.

Buty Air Force 1 wciąż są ważne dla Kareema „Biggsa” Burke’a, który dał temu wszystkiemu początek. To on pomógł zebrać resztę ekipy, dla której od rytmu ważniejsze były słowa i która przerodziła się w firmę działającą w licznych branżach – z czasem nadeszły trasy po świecie, ubrania i współpraca z Nike. Ale to wszystko miało początek na imprezie organizowanej przez Biggsa i firmę w Cotton Club w Harlemie. „Styl życia i idea Roc-A-Fella zrodziły się z tego jednego wydarzenia” – mówi Biggs, wspominając stworzenie Roc-A-Fella. „Takie jest DNA Roc-A-Fella. Możemy działać na całym świecie. Możemy tworzyć muzykę i ubrania. Możemy robić wszystko”.

Historia Roc-a-Fella zaczęła się od imprezy Cotton Club. Do przedsięwzięcia dołączyli inni i ekipa zyskała rozgłos na całym świecie. A gdy zdobywali popularność, na pierwszy plan wysuwały się białe AF-1. Można je było zdobyć w lokalnym sklepie Tom, Dick & Harry. Biggs i ekipa mieli wtedy kupić 150 par, wypełniając białymi butami swojego vana Roc-a-Fella Street Team po brzegi.

Gdy poproszono Travisa Scotta o stworzenie własnego modelu AF-100, jednš z jego pierwszych myœli było wykorzystanie stanu, który nazywa „rapowym szaleństwem”. Koncepcja momentalnie doprowadziła zespół projektantów do przemyœleń o tym, w jaki sposób można by zmienić klasyczny model w coœ naprawdę odlotowego. „Drzemie we mnie pewna psychoza; jestem niczym szaleniec” – wyznaje Travis. „Ale to szaleństwo ogarnia mnie tylko podczas występów. To tyle. Na co dzień jestem bardziej spokojny”.
 
Zrozumienie scenicznej postawy Scotta oraz jego zachowania na co dzień pomogło w opracowaniu unikalnego designu modelu AF-100. Inspirowana odzieżš robotników z Houston płócienna cholewka reprezentuje skoncentrowane oblicze Scotta i jego postawę podczas pracy i tworzenia na co dzień. Z drugiej strony Scott jest tak dynamiczny, jak tylko wymaga tego sytuacja. Gdy bywa w stanie, który sam opisuje jako „rapowe szaleństwo”, liczy się dla niego wyłšcznie scena, na której ogarnia go nieznany w innych sytuacjach szał. Ta strona jego charakteru uwidacznia się w wielokolorowych, odblaskowych detalach rozsianych po całej cholewce, które w jasnym œwietle rozœwietlają lamówkę.
 
Pełen werwy charakter Scotta uwidacznia się w modelu AF-100 także w postaci przypinanych na rzepy logotypów Swoosh. Dostępne sš opcje grafiki dymu i płomieni oraz dużego chromowanego logo Swoosh. Dodatkowo odczepiany język nawišzuje do wytwórni Scotta – Cactus Jack Records, a zawieszka dubrae na sznurówkach jest inspirowana jego grillem na zęby. Projekt prosty, a zarazem pełny szczegółów. Subtelny, ale i energetyzujšcy. Model Travis Scott x Air Force 1 Low doskonale odzwierciedla niepowtarzalne aspekty charakteru Scotta, a oryginalna biała kolorystyka pozostaje wierna modelowi AF-1.
 
 
Dzięki zasadom można zaąjœć daleko. Projektant Don C stosuje swoje życiowe zasady we wszystkim, co robi: od założenia rodziny po nowy projekt AF-100. „Zawsze powtarzam ludziom, że sytuacje się zmieniają, ale zasady pozostają takie same. Mogę być tu czy tam, ale zawsze działam tak samo. Jestem uprzejmy dla ludzi, okazuję im szacunek, ciężko pracuję i zawsze się staram. Gdziekolwiek jestem, zachowuję się w ten sposób i efekt zawsze jest znakomity”. Pochodzšcy z Chicago Don zakochał się w AF-1, gdy uczęszczał do ogólniaka Kenwood Academy. Tak jak w przypadku wielu miłoœci od pierwszego wejrzenia Don zobaczył parę AF-1 na nogach kolegi i tak się zaczęło. „Wszystko za sprawą jednego z moich kumpli, Dave’a Jeffa. To jeden z moich najbliższych przyjaciół z miasta i to on miał AF-1, a ja mu zazdroœciłem.”
 
W swoim projekcie Don postawił na znaczenie więzi rodzinnych, więc połączył modele Air Force 1, 2 i 3 – troje najważniejszych członków rodziny Force. „To częœć historii, jaka stoi za tym produktem. Oryginalny Air Force 1 dał początek linii Force, więc można go nazwać dziadkiem, a jego potomkami są AF-II i AF-III. Wizja rodziny Force według Dona wyróżnia się cholewkš z elementami pochodzšcymi z każdego modelu. Nosek buta nawišzuje do Air Force 1, a obszar przelotek i wstawki na œśródstopiu stanowią ukłon w stronę Air Force III. Na pięcie znajduje się kultowa wstawka z tworzywa TPU znana z Air Force II, a na języku – kultowe logo FORCE z modelu Air Force III.
 
Zabawa z logo na tym się nie kończy. Dla Dona motto Nike „Just Do It” znaczy bardzo wiele. Kiedy był młodszy, często tworzył własną wersję: „Just Do(n) It”. „Nie mogę w to uwierzyć. Zawsze wykorzystywałem swój pseudonim do tworzenia zwrotu „Just Don It”. Umieszczam go na T-shirtach, naklejkach i innych rzeczach. Zawsze uwielbiałem logo Swoosh”. Teraz przy okazji oficjalnej współpracy z Nike Don umieœcił logo Just Don x Swoosh na zapiętku buta.
 
Don chciał przede wszystkim nawišzać do swojej linii Just Don i elementów, które uczyniły jego produkty unikalnymi. Zaczšł od wykończenia ze skóry węża, czyli czegoœ, co często można spotkać na nakryciach głowy spod znaku Just Don Luxury Sportswear. Piękne wykończenie z wytłoczonej skóry węża na logo Swoosh i pasku na kołnierzu dodaje im luksusowego charakteru. Skóra węża nawiązuje również do czapek „Buck 50”, które zainspirowały Dona do tworzenia własnych nakryć głowy. Ten model w królewskim stylu wyróżnia się złotymi zawieszkami dubrae i przelotkami. Białe AF-1 projektu Dona C symbolizujš całš rodzinę butów Force w ich najbardziej kultowej kolorystyce. Klasyczny model widziany oczami Dona C idealnie upamiętnia 35-lecie linii Force.

Related Articles

O autorze Zobacz wszystkie wpisy Autor

Szczepan Radzki

Szczepan Radzki

Twórca treści. Dziennikarz. Entuzjasta komunikacji społecznej, promotor #jkdn i sneakerhead. Biegacz i golfista amator. Zakochany w rekreacji. Siódme poty pisarskie wylewa też tutaj – http://bit.ly/1vSJEbk i na TT (@szczepanradzki), a fotki pokazuję tu insta -> @szczepanradzki

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *